HARI MERDEKA RAYA & PERPISAHAN PN.NAIMAH (2011)

Hey ! Assalamualaikum


Huiii . Ni antara gambar kawan-2 izzati dan sekolah izzati . :-
                                                                                                            Kengkawan , cikgu dan sekolah


:


#sorry kalau saya menggunakan bahasa rojak


Penipuan Di Internet ! Cegah Sebelum Terlambat

Hey ! Assalamualaikum

Gejala penipuan di internet semakin bermaharajalela . Jika korang tak ketahuinya , kemungkinan korang juga bakal menjadi salah seorang daripada mangsa penipuan tersebut . Penipu yang terlibat , biasanya mampu membuat apa saja termasuk mendedahkan aib orang lain , penipuan duit dan memfitnah . Kesedarang tentang masalah ini perlu diambil kira. 

Berikut adalah contoh-contoh penipuan yang berlaku di internet dan cara pencegahannya:


Hadiah Undian
Selalunya , korang akan menerima e-mel daripada pihak yang tidak dikenali yang menawarkan pelbagai hadiah undian . Dalam e-mel tersebut , turut diletakkan maklumat korang memenangi sesuatu tidak kira dari Yahoo , Microsoft mahupun yang lain . Jangan percaya dengan e-mel tersebut jika korang tidak betul-betul yakin .

Pencegahan :
Jangan terlalu cepat untuk memindahkan wang korang kepada akaun yang tidak dikenali . Pastikan hadiah undian tersebut datang daripada sumbe yang boleh dipercayai.


Perniagaan Palsu
Perniagaan dalam talian (online) sudah menjadi 'trend' sekarang dan para pengguna juga semakin mempercayainya . Dalam pada itu , masih ada pihak yang mengambil kesempatan dengan mengaut keuntungan secara haram . 

Pencegahan :
Kenal pasti sumber ( blog,laman web dan lain-lain ) apabila ingin membeli barang secara online . Jika sumber tersebut adalah sah , maka urusan jual bei boleh diteruskan :)


Pencerobohan Laman Web
Ketika korang nak mendaftar masuk akaun sendiri , tiba-tiba password korang salah ataupun halaman utama yang muncul di skrin nampak lain . Dalam hal ini , jelas sekali akaun korang telah dicerobohi ! Si pelaku yang suka menceroboh akaun orang lain mempunyai niat jahat tidak kira ia berunsur peribadi ataupun tidak .

Pencegahan :
Pantau akaun laman sosial/blog korang dengan cara kerpa menukar password . Untuk langkah keselamatan , jangan letak maklumat peribadi terlalu banyak.


Perisian Bervirus
Kegilaan memuat turun perisian percuma (FREE DOWNLOAD) menjadi satu perkara yang sering pengguna Internet lakukan . Macam-macam yang benda yang korang download sehingga tidak sedar virus turut menular ke dalam komputer . Cara ini memang mudah tetapi haruslah berhati-hati apabila proses muat turun berlangsung .

Pencegahan :
Gunakan anti-virus untuk mengesan virus yang masuk . Pastikan juga antivirus tersebut dikemas kini.


E-mel Palsu
Adakalanya korang akan menerima e-mel daripada 'admin Yahoo' dan enjin carian yang lain . E-mel ini menyatakan korang harus mendaftar masuk dan verify data .  Seterusnya , korang haruslah meletakkan password dan bermacam-macam lagi .  Apabila sampai ke satu tahap , korang rasakan yang korang telah ditipu .

Pencegahan :
Jangan sesekali klik pada 'link' yang korang tak pasti . Ini kerana data peribadi korang mungkin boleh dicerobohi oleh si pelaku yang tidak bertanggungjawab.


E-mel Berantai
Ramai pengguna Internet yang gemar menghantar e-mel berantai dengan harapan apa yang mereka baca turut dikongsi bersama orang lain . Tetapi , mereka tidak sedar bahawa ada sesetengah e-mel boleh mengaibkan orang lain dan boleh mencetuskan fitnah.

Pencegahan :
Jika tidak sahih kebenaran e-mel yang diterima , jangan panjangkan ia agar tidak timbul sebarang masalah kelak .


Status di laman sosial
Status dan komen yang dipaparkan di laman sosial seperti Facebook dan Twitter kadang kala mengundang bahaya dan masalah besar antara satu sama lain . Tanpa disedari , macam-macam luahan yang ditulis di status masing-masing . Ini mengundang bahaya !

Pencegahan : 
Jangan terlalu mengikut perasaan apabila hendak menulis sesuatu di status laman sosial . Pelbagai andaian yang boleh ditafsirkan oleh pihak yang membacanya .

Credit by - Kak Lyssa Faizureen

Tutorial : Tukar dashboard baru ke dashboard lama

Hye ! Assalamualaikum

Sekaring ni blogger dah ada dashboard baru . apa ? serabut dengan dashboard baru ?! Tak apa . saya ada tuto nye 

  1. Pergi ke DASHBOARD korang . 
  2. Lepastu tekan benda button  bulat yang kat sebelah perkataan ENGLISH
  3. Dan tekan OLD BLOGGER INTERFACE .
Tadaaa . Dah jadi ? kalau dah jadi comment tau !

Freebies : Header part 1 [WELCOME TO MY BLOG]

Hye ! Assalamualaikum 
Done! sapa nak header ni sila kan . but ATTENTION !siapa and copy my tutorial sila buat CREDIT BY IZZATI   :)


Edited By Me !
Edited By Me!
Edited By Me!

Edited By Me!
Edited By Me!

#sorry kalau kurang memuaskan . jangan malu-malu untuk ambil . selamat berembat!

Credit ye :)

Tak tau nak tulis apa .

Hye ! Assalamualaikum . 

Tak tau nak tulis apa . Boring yang teramat sangat . Tapi jap lagi nak wat tuto . Tetapi .......... tak tau pasal apa ...HUAHUAHAU!! .. Nak dengar lagu tak tau lagu ape ... Adoiiiii ... Tak ade idea .. Nak buat GA tapi tak de sesiapa nak tolong ,., HURMMM...

Pengorbanan Seorang Isteri

Hey ! Assalamualaikum 

Kaunselor : Apakah pekerjaan Encik Zainal?
Encik Zainal : Saya bekerja sebagai Akauntan di sebuah Bank.
Kaunselor : Halimah pula?
Encik Zainal : Dia tidak bekerja. Hanya suri rumah sahaja.
Kaunselor : Tiap-tiap pagi siapa yang sediakan sarapan pagi?
Encik Zainal : Halimah yang sediakan sebab dia tak kerja.
Kaunselor : Pukul berapa Halimah bangun untuk sediakan sarapan??
Encik Zainal : Pukul 5 pagi dia bangun kerana saya akan keluar bekerja pada pukul 6.30 pagi.
Kaunselor : Anak-anak encik Zainal ke sekolah bagaimana??
Encik Zainal : Halimah yang hantar sebab dia tidak bekerja.
Kaunselor : Selepas hantar anak-anak, Halimah buat apa?
Encik Zainal : Pergi ke pasar, kemudian balik rumah untuk memasak dan kemas rumah. Halimah kan tak bekerja.
Kaunselor : Petang hari selepas Encik Zainal balik rumah, apa yang Encik Zainal lakukan?
Encik Zainal : Balik berehat, kerana seharian saya penat bekerja.
Kaunselor : Apa Halimah buat?
Encik Zainal : Sediakan makanan, melayan anak, mengemas dan dia juga mengambil upah menjahit. Dia menjahit sehingga lewat malam kerana dia tidak bekerja.

Berdasarkan cerita di atas, anda rasa siapa yang lebih banyak bekerja?? Rutin seharian Halimah bermula dari sebelum Subuh sehingga lewat malam, itu juga dikatakan TIDAK BEKERJA?? Suri rumah memang tidak perlukan segulung ijazah atau pangkat yang besar, tetapi peranan suri rumah sangat penting!

Hargailah seorang isteri.. Kerana pengorbanannya tidak terkira..

NILAI KEHIDUPAN

Hey! Assalamualaikum . 


 Alkisah, ada seorang pemuda yang hidup sebatang kara. Pendidikan rendah, hidup dari bekerja sebagai buruh tani milik tuan tanah yang kaya raya. Walapun hidupnya sederhana tetapi sesungguhnya dia bisa melewati kesehariannya dengan baik.

Pada suatu ketika, si pemuda merasa jenuh dengan kehidupannya. Dia tidak mengerti, untuk apa sebenarnya hidup di dunia ini. Setiap hari bekerja di ladang orang demi sesuap nasi. Hanya sekadar melewati hari untuk menunggu kapan akan mati. Pemuda itu merasa hampa, putus asa, dan tidak memiliki arti.

"Daripada tidak tahu hidup untuk apa dan hanya menunggu mati, lebih baik aku mengakhiri saja kehidupan ini," katanya dalam hati. Disiapkannya seutas tali dan dia berniat menggantung diri di sebatang pohon.

Pohon yang dituju, saat melihat gelagat seperti itu, tiba-tiba menyela lembut. "Anak muda yang tampan dan baik hati, tolong jangan menggantung diri di dahanku yang telah berumur ini. Sayang, bila dia patah. Padahal setiap pagi ada banyak burung yang hinggap di situ, bernyanyi riang untuk menghibur siapapun yang berada di sekitar sini."

Dengan bersungut-sungut, si pemuda pergi melanjutkan memilih pohon yang lain, tidak jauh dari situ. Saat bersiap-siap, kembali terdengar suara lirih si pohon, "Hai anak muda. Kamu lihat di atas sini, ada sarang tawon yang sedang dikerjakan oleh begitu banyak lebah dengan tekun dan rajin. Jika kamu mau bunuh diri, silakan pindah ke tempat lain. Kasihanilah lebah dan manusia yang telah bekerja keras tetapi tidak dapat menikmati hasilnya."

Sekali lagi, tanpa menjawab sepatah kata pun, si pemuda berjalan mencari pohon yang lain. Kata yang didengarpun tidak jauh berbeda, "Anak muda, karena rindangnya daunku, banyak dimanfaatkan oleh manusia dan hewan untuk sekadar beristirahat atau berteduh di bawah dedaunanku. Tolong jangan mati di sini."

Setelah pohon yang ketiga kalinya, si pemuda termenung dan berpikir, "Bahkan sebatang pohonpun begitu menghargai kehidupan ini. Mereka menyayangi dirinya sendiri agar tidak patah, tidak terusik, dan tetap rindang untuk bisa melindungi alam dan bermanfaat bagi makhluk lain".

Segera timbul kesadaran baru. "Aku manusia; masih muda, kuat, dan sehat. Tidak pantas aku melenyapkan kehidupanku sendiri. Mulai sekarang, aku harus punya cita-cita dan akan bekerja dengan baik untuk bisa pula bermanfaat bagi makhluk lain".

Si pemuda pun pulang ke rumahnya dengan penuh semangat dan perasaan lega.

Teman-teman yang luar biasa,

Kalau kita mengisi kehidupan ini dengan menggerutu, mengeluh, dan pesimis, tentu kita menjalani hidup ini (dengan) terasa terbeban dan saat tidak mampu lagi menahan akan memungkinkan kita mengambil jalan pintas yaitu bunuh diri.

Sebaliknya, kalau kita mampu menyadari sebenarnya kehidupan ini begitu indah dan menggairahkan, tentu kita akan menghargai kehidupan ini. Kita akan mengisi kehidupan kita, setiap hari penuh dengan optimisme, penuh harapan dan cita-cita yang diperjuangkan, serta mampu bergaul dengan manusia-manusia lainnya.

Maka, jangan melayani perasaan negatif. Usir segera. Biasakan memelihara pikiran positif, sikap positif, dan tindakan positif. Dengan demikian kita akan menjalani kehidupan ini penuh dengan syukur, semangat.

Tutorial : Cara-cara memasukkan blogskin ke blog

Hey ! Assalamualaikum .
Akibat terlampau boring . Saya mengistihar kan yang saya 
hendak membuat tutorial . Ini untuk orang yang 
hendak memakai blogskin . 
  1. Pergi ke Sini
  2. Cari skin yang anda suka . Seperti di bawah 
  3. Tekan BLOGGER MAIN
Contoh : 


3. Dah tekan ? Buat cam ne 


4. Copy semua . Dan pergi ke DESIGN - EDIT HTML . And then , scroll kat bawah sekali . Tengok dekat Classic Templates . And then tekan REVERT TO CLASSIC TEMPLATES . Dah tekan  ? Padam semua butiran yang ada tu . Lepastu paste kan yang korang telah copy tadi . 

Senang je kan ? 


One Direction - What Make You Beautiful

You're insecure
Don't know what for
You're turning heads when you walk through the door
Don't need make up
To cover up
Being the way that you are is enough

Everyone else in the room can see it
Everyone else but you

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it aint hard to tell
You don't know
You don't know you're beautiful
If only you saw what I can see
You'll understand why I want you so desperately
Right now I'm looking at you and I can't believe
You don't know
You don't know you're beautiful
Oh oh
But that's what makes you beautiful

So c-come on
You got it wrong
To prove I'm right I put it in a song
I don't why
You're being shy
And turn away when I look into your eyes

Everyone else in the room can see it
Everyone else but you

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it aint hard to tell
You don't know
You don't know you're beautiful
If only you saw what I can see
You'll understand why I want you so desperately
Right now I'm looking at you and I can't believe
You don't know
You don't know you're beautiful
Oh oh
But that's what makes you beautiful

[Bridge]
Nana Nana Nana Nana
Nana Nana Nana Nana
Nana Nana Nana Nana

Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it aint hard to tell
You don't know
You don't know you're beautiful

[Chorus]
Baby you light up my world like nobody else
The way that you flip your hair gets me overwhelmed
But you when smile at the ground it aint hard to tell
You don't know
You don't know you're beautiful
If only you saw what I can see
You'll understand why I want you so desperately
Right now I'm looking at you and I can't believe
You don't know
You don't know you're beautiful
Oh oh
But that's what makes you beautiful

Bahaya ...

1. Terlalu LAMA BERDIRI
Merosakkan tulang.Urat- urat sekitar kaki menjadi kembang.

2. Terlalu LAMA DUDUK
Merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh menjadi kendur.

3.Terlalu LAMA MELIHAT
Merosakkan darah. Darah haid menjadi lebih kotor dari biasa.

4.Terlalu BANYAK TIDUR
Merosakkan tenaga. Menjadipemalas. Jauh jodoh. Selalu berangan-angan. Urat-urat sekitar rahim menjadi tidak kuat. Mudah dijangkiti kemandulan.

5.Terlalu RIANG/GEMBIRA
Merosakkan usus.

6.Terlalu KERAP MARAH
Merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.

7.Terlalu BANYAK BERFIKIR
Merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut. Haid tidak menentu & dalam waktu tidur
kerap mengalami sentakan kaki atau tangan. Kesihatan rahim dan sekitarnya mudah terjejas.

8.Terlalu BANYAK BERSEDIH
Merosakkan jantung.

9.Terlalu MERANA
Merosakkan paru-paru.

10.Terlalu TAKUT
Merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.

11.Terlalu KERAP TERKEJUT
Merosakkan pundit hempedu. Gejala pening kepala kerap dialami. Haid menjadi tidak menentu dan kadangkala pendarahan terlebih.


12.Terlalu BANYAK MAKAN
Merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk. Liang vagina kurang bersih (semakin banyak 'ragam' lauk/makanan yang dimakan dan semakin terjejas kesihatan)

13.Terlalu BANYAK MINUM AIS
Merosakkan otot & lambung. Badan dan payudara menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit dan tidak kelihatan awet muda.

14.Terlalu BANYAK MASA LAPANG
Merosakkan fikiran. Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan suka berkhayal dan
menimbulkan pelbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dengan akitiviti hidup positif..

Wanita ...

Fakta-Fakta Tentang wanita
1.Bila seorang wanita mengatakan dia sedang
bersedih, tetapi dia tidak menitiskan airmata, itu
bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.
2.Bila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu
menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia waktu
untuk menenangkan hatinya sebelum kamu
menegur dengan ucapan maaf.
3.Wanita susah untuk mencari sesuatu yang dia
benci tentang orang yang paling dia sayangi
(karena itu banyak wanita yang patah hati bila
hubungannya putus di tengah jalan).
4.Jika seorang wanita jatuh cinta dengan seorang
lelaki,lelaki itu akan sentiasa ada di pikirannya
walaupun ketika itu dia sedang bersama dengan
lelaki lain.
5.Bila lelaki yang dia cintai merenung tajam ke
dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!
6.Wanita memang menyukai pujian tetapi selalu
tidak tahu cara menerima pujian.
7.Jika kamu tidak suka dengan gadis yang
menyukai kamu setengah mati, tolak cintanya
dengan lembut, jangan berkasar dengannya
karena ada satu semangat dalam diri wanita yang
kamu tidak akan tahu bila dia telah membuat
keputusan, dia akan melakukan apa saja.
8.Jika seorang gadis sedang menjauhkan diri
darimu setelah kamu tolak cintanya, biarkan dia
untuk seketika. Jika kamu masih ingin
menganggap dia seorang kawan, cubalah tegur
dia secara perlahan-lahan.
9.Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.
Muzik, puisi, lukisan dan tulisan adalah cara
termudah mereka meluahkan isi hati mereka.
10.Jangan sesekali beritahu kepada perempuan
tentang apa yang membuat mereka langsung
merasa tidak berguna.
11.Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood
wanita.
12.Bila pertama kali lelaki yang dicintainya sedang
memberikan respon positif, misalnya
menghubunginya melalui telepon, si gadis akan
bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak
berminat, tetapi sebenarnya dia akan berteriak
kerana gembira dan tak sampai sepuluh minit,
semua kawan-kawannya akan mengetahui berita
tersebut.
13.Sebuah senyuman memberi seribu arti bagi
wanita. Jadi jangan senyum sembarangan kepada
wanita.
14.Jika kamu menyukai seorang wanita, mulailah
dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia
mengenalimu lebih dalam.
15.Jika seorang wanita memberi seribu satu
alasan setiap kali kamu ajak keluar, tinggalkan dia
karena dia memang tak berminat denganmu.
16.Tetapi jika dalam waktu yang sama dia
menghubungimu atau menunggu panggilan
darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.
17.Jangan sesekali meneka apa yang
dirasakannya. Tanya dia sendiri!!
18.Setelah seorang gadis jatuh cinta,dia akan
sering tertanya-tanya mengapa aku tidak bertemu
lelaki ini lebih awal.
19.Kalau kamu masih mencari-cari cara yang
paling romantis untuk memikat hati seorang
gadis, bacalah buku-buku cinta.
20.Bila setiap kali melihat foto bersama, yang
pertama dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri
di sebelah buah hatinya, kemudian barulah
dirinya sendiri.
21.Bekas kekasihnya akan selalu ada di pikirannya
tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada
di tempat yang teristimewa di hatinya!!
22.Satu ucapan 'Hai' saja sudah cukup
menceriakan harinya.
23.Teman baiknya saja yang tahu apa yang
sedang dia rasa dan lalui.
24.Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik
dengan mereka semata-mata untuk memikat
kawan mereka yang lebih cantik.
25.Cinta berarti kesetiaan, jujur dan kebahagiaan
tanpa syarat.
26.Semua wanita menginginkan seorang lelaki
yang dicintainya dengan sepenuh hati.
27.Senjata wanita adalah airmata!!
28.Wanita suka jika sesekali orang yang
disayanginya memberi surprise buatnya (hadiah,
bunga atau sekadar kata-kata romantik). Mereka
akan terharu dan merasakan bahwa dirinya
dicintai setulus hati. Dengan ini dia tidak akan
ragu-ragu terhadapmu.
29.Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang
memberi perhatian padanya dan baik
terhadapnya. So, kalau ingin memikat wanita
pandai-pandailah.
30.Sebenarnya mudah mengambil hati wanita
karena apa yang mereka inginkan hanyalah
perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Pengorbanan ku

Bermaknalah air mata 
Jika setiap kali terluka 
Dia jatuh tanpa rela
Tanpa rasa ...

Bermaknalah pengorbanan
Jika setiap kali terjatuh
Tiada yang perduli
Apa rasa hati ...

Hanya aku 
Ya .. hanya aku ...
Apakah sejarah itu akan berulang 
Yang pasti .. aku akan terus diam 
Tanpa kata-kata yang ku lempar kan . 


Resepi Kemanisan Kehidupan

Alahai . Tengok cupcakes chocolate bubuh pulak strawberry dekat atas dia dah cukup membuatkan air liur dahku meleleh-2 . Nyummy ! Dengan rasa manis , lazat dan berkrim lagi tu !  Ehekk . Macam tu juga lah kehidupan kita . Mesti seronok kalau kehidupan kita macam cupcakes ni kan  ? Kemanisan menambahkan lagi rasa asam garam dalam kehidupan kita . Walau sehebat dan setinggi mana pun taraf kehidupan kita , jika tiada kemanisannya pasti akan hambar . 


Kat bawah ni , akan Lyssa kongsikan resepi untuk korang :)


cake  Secamca Kemaafan
Walau sebanyak mana pun seseorang itu melakukan kesalahan , pasti ada kebaikan yang dilakukannya . Jadi ambillah yang positif itu dan tinggalkanlah yang negatif supaya hati korang lembut untuk memaafkannya . 


cake  Secubit Senyuman
Tahukah korang dengan hanya senyuman boleh membuatkan kehidupan korang akan bertambah ceria ? Ada fakta yang mengatakan senyuman dapat membuatkan korang kelihatan muda daripada usia sebenar . 


cake  Setangkai Keyakinan Diri
Percaya ataupun tidak tanpa keyakinan diri , kehidupan korang sure akan jadi hambar punya . Mana tak nya , tanpa keyakinan diri korang pasti jarang ke tempat-tempat awam . Sesetengah orang tu kekurangan diri sendiri menjadi satu punca mereka kurang berkeyakinan . Ketahuilah tiada manusia yang sempurna di muka bumi ini . 


cake  Segenggam Tekad dan Azam
Dengan adanya azam , sure korang akan lebih bersemangat dalam menjalani kehidupan dan menjadi insan lebih teratur dan bermatlamat . Sesudah itu , campurkan tekad dalam apa jua korang lakukan , for sure azam tu akan tercapai !


cake  Hormat-Menghormati Secukup Rasa
Kehidupan akan menjadi lebih manis apabila menghormati orang yang berada di sekeliling korang  .Baik yang muda ataupun yang tua . Sesudah itu , kisarkan bersama dengan sifat ringan tulang dan hasilnya , kehidupan harmoni menanti .



** Harap dengan resepi ini , dapat membuatkan kehidupan korang 
jadi lebih bermakna :) hehe ~

(Kredit To : Lyssa Faizureen)
3 SecretAdmirer